عنوان تحقیق: سیستم ترمز ABS + پاورپوینت
تعداد صفحات تحقیق: 67 صفحه
تعداد اسلاید پاورپوینت: 28 اسلاید
فرمت تحقیق: Word
توضیحات محصول
تحقیق سیستم ترمز ABS
سیستم ترمز ترمز فعال در حال تبدیل شدن به یک سیستم اجباری در خودروهای امروزی است. گرچه هنوز در استاندارد های اجباری خودرو در کشور ما وارد نشده است، ولی ممکن است در اینده نه چندان دور، به منظور افزایش ایمنی، اکثر خودرو ها را به ان مجهز کنند. این سیستم می تواند سیستم ترمز ضد قفل (ABS) برنامه پایداری الکترونیکی(ESP) و سیستم کنترل کشش(TCS) را شامل شود. اکنون به سه کاربرد ترمز گیری می پردازیم:
چند سالی است که سیستم ترمز فعال (Active Braking system) در خودروهای جدید نصب می شود و روز به روز بر دامنه کاربردشان نیز افزوده می گردد. این سیستم یک مدار بسته ترمز با کنترل الکتریکی (Braking control closed loop) است که می تواند در هر شرایطی بدون دخالت راننده و حتی بدون اطلاع وی عملیات ترمزگیری را در هر کدام از چهار چرخ خودرو و با هر شدتی که سیستم کامپیوتری تشخیص دهد، انجام دهد.
این سیستم یک سیستم هوشمند بوده و استفاده از آن نتایج جالب توجهی در عملکرد خودرو دارد. سیستم ترمز فعال یک مدار بسته ترمز با کنترل کامپیوتری است که شامل پمپ هیدرولیک، مدولاتور ، سنسورها، واحد کنترل الکتریکی ، خطوط هیدرولیکی عملگرهای ترمز در چرخ ها و در بعضی موارد تجهیزات نیوماتیکی، کمپرسورها و شیرهای نیوماتیکی می شود. در این سیستم فشار هیدرولیکی لازم جهت ترمز گیری به دو طریق ایجاد می شود: یکی از فشار پای راننده بر روی پدال ترمز و دیگری از طریق پمپ روغن که بدون دخالت راننده فشار هیدرولیکی لازم را ایجاد می کند.
در سیستم های جدیدتر فشار لازمه تماما از طریق پمپ روغن ایجاد شده و پدال ترمز جدید به منزله ابزاری برای انتقال اطلاعات عملکرد راننده به سیستم کامپیوتر است. در این سیستم، هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار می دهد این عمل توسط یک سنسور متصل به پدال حس شده و اطلاعات مربوط به پدال حس شده و اطلاعات مربوط به میزان فشار پدال و سرعت فشرده شدن آن به ECU (واحد کنترل الکترونیک) منتقل می شود و ECU نیز با تحلیل و شبیه سازی آن به شیرهای برقی اجازه عبور روغن تحت فشار را می دهد. بدین ترتیب سیلندرهای مربوطه در چرخ ها عمل ترمزگیری را متناسب با فشار پای راننده انجام می دهند. لازم به ذکر است که در صورت معیوب شدن سیستم الکترونیکی وضعیت به طور خودکار به سیستم ترمز عادی برمی گردد.
اگر خودرو را از لحاظ دینامیکی به عنوان یک سیستم فرض کرده و محیط پیرامون و جاده را به عنوان محیطی که بر سیستم اثر می گذارد، در بگیریم، می توان دید که سیستم خودرو فقط از طریق چرخ ها و لاستیک ها با محیط پیرامون و جاده در ارتباط است. در نتیجه کلیه عملیات شتاب گیری، ترمز گیری و مانور دادن از طریق تماس و نیروی اصطکاک بین لاستیک و جاده امکان پذیر می باشد و در نتیجه راننده برای کنترل خودرو می تواند سه عمل زیر را انجام دهد:
- اعمال گشتاور جلوبرنده موتور به چرخها و انجام عملیات شتاب گیری
- ترمزگیری
- اعمال فرمان و تغییر جهت راستای چرخهای جلو
به طور کلی سیستم های ایمنی به دو دسته تقسیم می شوند.
۱.سیستم های فعال:
این سیستم ها در هنگام حرکت خودرو فعالند وشرایط دینامکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف،کنترل می کند. برخی از این سیستمهای فعال عبارتند از :
- ABS: سیستم ترمز ضد قفل هنگام قفل کردن چرخ ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز، کاهش میدهد.
- ASR: این سیستم، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده را در حالت شتاب گیری برای خودرو فراهم می کند.
- EBD: سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز، نرم افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخها را در هنگام قفل کردن بر عهده دارد.
- ESP: عملکرد این سیستم در این مقاله به طور مفصل بررسی می شود.
فهرست مطالب
مقدمه. ۷
کاربردهای ترمزگیری.. ۹
کاربرد اول ترمزگیری.. ۹
کاربرد دوم ترمزگیری.. ۹
کاربرد سوم ترمزگیری.. ۱۰
انواع سیستم ترمز. ۱۲
ترمز ABS. 12
تاریخچه ABS: 12
سیستم ABS چه امکاناتی را فراهم می آورد. ۱۳
مسافتهای توقف.. ۱۳
توقف در خط مستقیم : ۱۴
کنترل فرمان : ۱۴
سیستم ABS چیست.. ۱۵
اجزای سیستم ترمز ABS. 16
. ۱۷
عملکرد ترمز ABS. 17
هدف از ترمز ABS. 20
ترمزگیری صحیح با ABS. 20
احتیاط های پیشگیرانه در سیستم ترمز ضد قفل ABS. 20
اصطلاحات مربوط به ABS: 21
سیستم های باز و بسته : ۲۲
سیستم های مجتمع و غیر مجتمع : ۲۵
توضیحاتی در مورد مدارهای هیدرولیکی ترمز. ۲۶
مدارهای جلو- عقب مجزا ۲۷
مدارهای قطری مجزا ۲۷
کانال های ABS. 27
سیستم های یک کاناله. ۲۷
سیستم های سه کاناله. ۲۸
سیستم های چهار کاناله. ۲۸
سولونوئید و شیرهای موجود در ترمز ABS سمند LX. 29
شیرهای سولونوئیدی ۳ وضعیتی.. ۲۹
شیرهای سولونوئیدی دو وضعیتی.. ۳۱
اصول کارکرد و عملکرد کلی سیستم ABS در سمند LX. 32
عملکرد کلی.. ۳۴
کنترل قدرت.. ۳۴
اجزای سیستم ABS در سمند LX. 35
سنسورهای سرعت.. ۳۵
آکومولاتور (واحد کنترل هیدرولیک) در خودروی سمند LX. 37
رابطه ی واحد کنترل هیدرولیک با واحد کنترل الکترونیکی در خودروی سمند LX. 38
ترمزهای چرخ. ۳۸
عملکرد واحد هیدرولیکی سیستم ABS [HCU] 38
ترمز گیری عادی : ۳۹
فاز تثبیت فشار ۳۹
فاز کاهش فشار ۳۹
فاز افزایش فشار ۳۹
معرفی شیرهای برقی و اجزای موجود در کنترل یونیت هیدرولیکی سمند LX. 40
واحد کنترل الکترونیک ECU در سمند LX. 41
دو قانون مهم هنگام ترمزگیری با سیستم ABS. 42
مزایای سیستم ABS. 42
معایب سیستم ABS. 43
انواع سیستم های ترمز ABS. 44
ESP- برنامه الکترونیکی پایداری.. ۴۵
تاریخچه سیستم ESP. 45
تاثیرگذاری سیستم ESP. 48
در دسترس بودن و هزینه سیستم ESP. 49
آینده سیستم ESP. 49
هدف از ESP. 50
کار ESPچیست؟ ۵۱
عملکرد ESP. 55
طرز کار سیستم ESP. 56
نیروهای وارد شده بر خودرو در سیستم ESP. 57
معایب سیستم ESP. 61
مزایای سیستم ESP. 61
ESP یک سیستم مکاترونیکی در ایمنی خودرو ۶۲
EBD.. 63
پمپ وسوپاپ های ترمز ضد قفل.. ۶۶
تفاوت سیستم ترمز EBD و ESP. 66
رتبه بندی خودروهای داخلی در تست تصادف.. ۶۷
پراید. ۶۷
پژو ۲۰۶. ۶۸
ام وی ام. ۶۸
سمند. ۶۹
تیبا ۷۰
تصویر مقایسه سمند و زانتیا و ۲۰۶ در تست تصادفات.. ۷۱
تست سمند. ۷۱
تست ۲۰۶. ۷۲
تست زانتیا ۷۳
راهکارها و پیشنهادات برای بهبود سیستم ترمز. ۷۴
دسته بندی صدای ترمز بر اساس فرکانس تولیدی.. ۷۴
- Low Frequency Noise. 74
تکنیک های حذف Low Frequency Noise. 74
تولید یا عدم تولید صدا با توجه به نوع ماده مصرفی.. ۷۵
- Low Frequency Squeal 75
تکنیک های حذف Low Frequency Squeal 75
- High Frequency Squeal 75
تکنیک های حذف High Frequency Squeal 76
میزان تغییرات شدت صدا با توجه به میزان سطح سایش… ۷۶
نکات اجرایی در تعویض لنت ترمز. ۷۶
نکاتی برای بهبود ترمزگیری و افزایش عمر لنت ترمز. ۷۷
جدول عیب یابی سیستم ترمز. ۷۸
منابع و مواخذ. ۸۱
فهرست اشکال
شکل ۱- اجزای تشکیل دهنده یک ترمز. ۱۰
شکل ۲- سیستم ترمز با جزئیات کامل.. ۱۱
شکل ۳- اجزای تشکیل دهنده ترمز ABS. 17
شکل ۴- نمایی از ترمز ABS. 19
شکل ۵- نمایش خودرو با و بدون ترمز ABS. 20
شکل ۶- ترمزگیری صحیح با ABS. 42
شکل ۷- تصویر ترمز ABS. 43
شکل ۸- معایب ترمز ABS. 44
شکل ۹- خودروی دارای سیستم ESP. 48
شکل ۱۰- طرح شماتیک سیستم ESP. 51
شکل ۱۱- جزئیات سیستم ESP. 56
شکل ۱۲ – نیروهای طولی وارد بر خودرو ۵۷
شکل ۱۳ -نمایش نیروهای عرضی وارد بر خودرو ۵۸
شکل ۱۴- نمایش نیروهای عمودی وارد بر خودرو ۵۹
با کمترین زمان و کیفیت بالا و قیمت توافقی توسط گروهی از فارغ التحصیلان و دانشجویان ارشد و دکترا دانشگاه های تهران.برای سفارش،پروژه با Mohamad.ka_1365@yahoo.com مکاتبه کنید.پاسخ شما در کمتر از 24 ساعت فرستاده خواهد شد.
موبایل:09358930617قیمت : توافقی